Investovanie zamestnávateľov do kamerových systémov, či iných technológií, ktoré im umožňujú odpočuvať telefonáty zamestnancov, či e-mailovú komunikáciu je čoraz častejším dôvodom konfliktov medzi zamestnancom a zamestnávateľom. Poďme sa pozrieť na to, do akej miery je takýto spôsob kontroly povolený.
Monitoring zamestnanca je legálny v prípade, ak kontrolu zamestnanca zamestnávateľom zákon predpokladá a bude vykonaná iba v zákonom predvídanom rozsahu a miere.
Zamestnanec má právo na súkromie a taktiež má právo na ochranu osobnosti a ochranu pred neoprávnenými zásahmi do súkromnej sféry. Ústava SR v článku 19 ods. 2 priznáva každej osobe právo na ochranu pred neoprávneným zásahom do súkromného a rodinného života. Ústava SR však nevylučuje akýkoľvek zber údajov o osobe. Protizákonným je len neoprávnené zhromažďovanie, zverejňovanie alebo oné zneužívanie údajov. V pracovnoprávnom vzťahu má ochrana osobnosti o niečo širší význam.
Zákon č. 311/2001 Z. z. Zákonník práce je dôležitým prameňom práva v otázke monitorovania zamestnancov na pracovisku, kde sa uvádza, že určitá miera kontroly zamestnanca je povinnosťou zamestnávateľa. Zákonník práce však udáva aj určité hranice tejto povinnosti.
Zamestnávateľ:
- nesmie bez vážnych dôvodov narúšať súkromie zamestnanca na pracovisku a v spoločných priestoroch zamestnávateľa tým, že ho monitoruje, zaznamenáva telefonické rozhovory, kontroluje elektronickú poštu - prijatú aj odoslanú bez toho, aby ho na to vopred upozornil.
- pred zavedením kontrolného mechanizmu prerokuje túto skutočnosť so zástupcom zamestnancov rozsah kontroly, spôsob jej uskutočnenia, dobu jej trvania, a taktiež o tom informuje zamestnancov.
Zákon pripúšťa určitú mieru monitorovania zamestnancov. Musia byť však splnené nasledovné podmienky:
- monitorovanie zamestnanca sa vykonáva na pracovisku alebo spoločných priestoroch zamestnávateľa
- vykonáva sa z vážnych dôvodov, ktoré spočívajú v osobitnej povahe činností zamestnávateľa
- zamestnanec je o monitorovaní dostatočne informovaný
Ak sa zamestnanec domnieva, že jeho súkromie (na pracovisku alebo spoločných priestoroch) bolo narušené nedodržaním zákonom predpísaných podmienok podľa § 13 ods. 4 ZP. V takomto prípade sa môže obrátiť na súd a domáhať sa právnej ochrany v zmysle § 13 ods. 7 ZP.
Podľa Rozhodnutia Európskeho súdu pre ľudské práva nestráca súkromná korešpondencia svoj súkromný charakter, aj keď je posielaná z pracoviska. Z judikatúry nám teda vyplýva, že hovory zamestnancov z pracoviska, či ich hovory zo službných telefónov stále spadajú do oblasti ich súkromného života, a preto sa používa ochrana článku 8 Dohovoru: "Každý má právo na rešpektovanie svojho súkromného a rodinného života, obydlia a korešpondencie."
Základnou podmienkou výkonu kontroly je vopred prerokovať jej zamýšľaný výkon so zástupcami zamestnancov, zamestnancov informovať o výkone, rozsahu a spôsobe monitorovania. Ak má zamestnávateľ vážny dôvod spočívajúci v osobitnej povahe činnosti na nepretržitú kontrolu zamestnanca, je vhodné výkon kontroly upraviť priamo v pracovnej zmluve alebo vo vnútornom predpise.
Kontrola zamestnanca by taktiež nemala byť neprimeraná a narúšať jeho súkromie viac ako je nevyhnutné. Sledovanie sa môže vykonávať iba na pracovisku alebo v spoločných priestoroch zamestnávateľa.
Situácia je komplikovanejšia, ak zamestnávateľ výslovne neurčí, že zamestnanec je oprávnený využívať pracovné e-mailové konto výlučne na pracovné účely.
Pri monitorovaní telefonických hovor je však ochrana súkromia o niečo prísnejšia. Obsah telefonátov musí ostať v utajení. Zamestnávateľ nemôže odpočúvať telefónne rozhovory, môže iba zistiť volané čísla.
Pre úplnosť je vhodné uviesť, že slovenské súdy vnímajú monitorovanie zamestnancov s väčším zameraním na oprávnené záujmy a o čakávania zamestnávateľa.
Vychádzajúc z judikatúry a právnej úpravy oblasti monitorovania zamestnancov môžeme povedať, že áno monitorovanie zamestnancov je legálne za splnenia určitých podmienok. K prípadom sledovania zamestnancov je však potrebné pristupovať individuálne, keďže zasahovanie do práva na súkromie je pomerne citlivou oblasťou.